Przetwórstwo w gospodarstwie: tanio, zdrowo, z zyskiem
Od 21 listopada do 20 grudnia 2019 r. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa uruchamia nabór wniosków na tzw. Małe przetwórstwo. Tym razem jednak, i to jest nowość w PROW 2014-2020, będzie on adresowany wyłącznie do tych, którzy zajmują się lub chcą podjąć działalność w ramach rolniczego handlu detalicznego (RHD).
Rolniczy handel detaliczny ze wsparciem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
Prowadzący gospodarstwa rodzinne mogą rozpocząć działalność w ramach RHD po uprzedniej rejestracji. Jeśli będzie dotyczyła produktów pochodzenia zwierzęcego lub żywności zawierającej jednocześnie środki spożywcze pochodzenia niezwierzęcego i produkty pochodzenia zwierzęcego, tj. żywności złożonej, należy zarejestrować się u powiatowego lekarza weterynarii. Jeśli natomiast żywność pochodzenia niezwiewrzęcego – u państwowego powiatowego inspektora sanitarnego.
Zakres Inwestycji
W ramach takiego handlu możliwe jest m.ni. przetwórstwo i zbywanie wytworzonej żywności konsumentom, a także, od stycznia br., na rzecz zakładów prowadzących handel detaliczny z przeznaczeniem, w tym sklepów, restauracji, stołówek itp. Żywność musi jednak pochodzić w całości lub części z własnej uprawy, hodowli lub chowu. Sprzedaż powinna odbywać się z zachowaniem określonych limitów.
Dla kogo pomoc?
O pomoc mogą ubiegać się rolnicy lub ich małżonkowie, ubezpieczeni w KRUS z mocy ustawy w pełnym zakresie, którzy już prowadzą lub zamierzają prowadzić działalność przetwórczą i sprzedaż produktów przetworzonych w ramach rolniczego handlu detalicznego (RHD).
Lista produktów przetwarzanych i jednocześnie zbywanych (wymóg łączny) obejmuje w tym przypadku m.in. przetwory z owoców i warzyw, przetwory zbożowe, oleje; wędliny, produkty mleczne.
Wsparcie jest przyznawane w formie refundacji do 50 proc. kosztów kwalifikowalnych pomniejszonych na realizację inwestycji. Maksymalna kwota pomocy wynosi 100 tys. zł.
W katalogu kosztów inwestycji, na które można otrzymać dofinansowanie, są m.in. koszty zakupu maszyn, urządzeń i wyposażenia niezbędnego do prowadzenia działalności w zakresie przetwarzania produktów rolnych, koszty budowy lub modernizacji budynków wykorzystywanych do prowadzenia działalności przetwórczej, w tym koszty dostosowania pomieszczeń gospodarczych oraz pomieszczeń służących dotychczas przygotowaniu posiłków; zakupu tzw. kontenerów(obiektów budowlanych), gdzie będzie prowadzona działalność przetwórcza, pod warunkiem, że będą one trwale związane z nieruchomością; zakupu wraz z instalacją maszyn lub urządzeń do przetwarzania i magazynowania, aparatury pomiarowej i kontrolnej.
Gdzie z wnioskiem?
Wnioski przyjmować będzie Małopolski Oddział Regionalny Agencji Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa, ul. Promienistych 1 w Krakowie. Złożyć można je także
w placówkach ARiMR na terenie Małopolski.
Szczegółowe informacje:
- w Punktach Informacyjnych w Biurach Powiatowych ARiMR
- na stronie internetowej www.arimr.gov.pl
- https://www.facebook.com/MalopolskiARiMR