"MODERNIZACJA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO W MAŁOPOLSCE II"

Podsumowanie  realizacji Projektu pt. „Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II” w Gminie Łapsze Niżne

Rok szkolny 2019/2020 był ostatnim rokiem kontynuowania we wszystkich szkołach podstawowych w Gminie Łapsze Niżne wieloletniego projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego 2014-2020 „Modernizacja Kształcenia Zawodowego w Małopolsce II” (MKZ II).

Projekt MKZ II realizowany był  w partnerstwie obejmującym 109 podmiotów: jednostki samorządu terytorialnego na poziomie gminnym i powiatowym oraz  uczelnie z terenu Małopolski. Liderem projektu jest Województwo Małopolskie.

Budżet projektu dla Gminy Łapsze Niżne zaplanowany został w wysokości  66 949,20 zł, w tym 85% budżetu stanowiły środki z Europejskiego Funduszu Społecznego, 5% pochodziło z budżetu państwa a 10 % to zaplanowany wkład własny Gminy Łapsze Niżne.              

Realizacja projektu rozpoczęła się w 2017 roku i trwała przez trzy lata szkolne z uczniami klas gimnazjalnych, a po zmianach systemu edukacji – z uczniami klas ósmych. Celem prowadzonych działań było zwiększenie w przyszłości szans na zatrudnienie  na rynku pracy oraz podniesienie u uczniów zdolności do podejmowania właściwych decyzji dotyczących dalszej ścieżki edukacyjnej i zawodowej. Jednym z założeń  projektu  było utworzenie Szkolnych Punktów Informacji i Kariery – SPInKa, a głównym efektem działań doradczych wypracowanie z każdym uczniem Indywidualnego Planu Działania, w którym znalazło się miejsce na podsumowanie cech osobowości i predyspozycji zawodowych, wyboru właściwej dla siebie szkoły średniej, a także próba zaplanowania swojej kariery zawodowej, co nierzadko sprawiało uczniom nieco kłopotu.

W ramach projektu dwóch nauczycieli, prowadzących zajęcia w SPInKa, w październiku 2018 r. ukończyło studia podyplomowe prowadzone przez Politechnikę Krakowską - Centrum Pedagogiki i Psychologii Polityki Krakowskiej,  uzyskując kwalifikacje do prowadzenia doradztwa zawodowego, które jako przedmiot nauczania został wprowadzony do szkół. Utworzono dwa Szkolne Punkty Informacji i Kariery tj. w Łapszach Niżnych i we Frydmanie zostały one wyposażone w sprzęt zakupiony ze środków zewnętrznych ( laptopy, projektory multimedialne oraz urządzenia wielofunkcyjne).

W latach 2017-2020 do projektu zrekrutowano, zgodnie z regulaminem rekrutacji, ogółem 351 uczniów, w tym 168 dziewczynek  i 183 chłopców. Uczestnicy projektu bardzo chętnie brali udział we wszystkich oferowanych formach zajęć, pracując bardzo aktywnie i kreatywnie. Konsultacje oraz zajęcia indywidualne w ramach przygotowania IPD pozwoliły przygotować 270 uczniom Indywidualny Plan Działania (Umowa zakładała opracowanie 210 IPD). Ogółem doradcy przeprowadzili 1 074 godzin zajęć  (w tym zajęć warsztatowych 324 godzin i zajęć indywidualnych z uczniem 750 godzin). W poszczególnych latach szkolnych zrealizowano  w 2017 – 159 godzin, w  2018 –  354 godzin, w 2019 –  360 godziny,  w 2020 – 201 godzin.

Corocznie uczniowie  wraz z nauczycielami mieli możliwość uczestnictwa w Targach Edukacyjnych – Festiwal zawodów, organizowanego co roku w Krakowie, a tym samych zapoznanie z ofertą edukacyjną szkół ponadpodstawowych całego województwa małopolskiego. W trakcie targów uczniowie mieli okazję skonfrontować wiedzę teoretyczną na temat danego zawodu z jego praktycznym wymiarem.

Dokonując podsumowania należy podkreślić, że założone w umowie partnerskiej cele zostały osiągnięte. Wysokie wskaźniki potwierdziły, że zajęcia były rzeczywistym wsparciem, a nie formalnością mieszczącą się w obowiązkach ucznia. Uczniowie potwierdzili, że w toku zajęć z doradztwa poznali swoje mocne i słabe strony oraz predyspozycje i nauczyli się, w jaki sposób planować przyszłość edukacyjno-zawodową.

 

Informację przygotowała

Jolanta Błachut

Data: 
środa, Grudzień 16, 2020
Back to Top